Ardha Matsyendrasana a fost de la început una din asanele mele preferate. Numele său provine din cuvintele sanscrite मत्स्येन्द् Matsyendra, unul dintre fondatorii hatha yoga, al cărui nume înseamnă la rândul său „stăpânul peștilor”; și आसन asana, postură sau scaun; अर्धardha înseamnă jumătate.
Legenda spune că Matsyendra s-a născut sub o stea de rău augur. Acest lucru i-a determinat pe părinții săi să arunce copilul în ocean, unde a fost înghițit de un pește în care a trăit mulți ani. Peștele a înotat până la fundul oceanului, unde Shiva împărtășea secretele yoga consoartei sale, Parvati. După ce a ascultat secretele yoga, Matsyendra a început să practice yoga sadhana în burta peștelui. După doisprezece ani, el a ieșit în cele din urmă, ca un Siddha (maestru desăvărșit) iluminat.
Această poveste este considerată ca fiind originea numelui său, „Stăpânul peștilor”. Există și alte versiuni ale legendei, una tibetană și alta nepaleză, dar aceasta este favorita mea, probabil pentru că este prima pe care am auzit-o.
Asana este una medievală și variații ale sale au fost descrise în secolul al XV-lea în Haṭha Yoga Pradīpikā 1.26-7, care afirmă că distruge multe boli:
In Hatha Yoga Pradipika, Matsyendra este menționat ca unul din fondatorii practicii de Hatha Yoga.
Postura este descrisă după cum urmează:
“1.26) Place your right foot on the outside of the left hip joint and the left foot outside the right knee [which is flat on the floor]. Grasp the left foot with the right hand [passing the arm to the left side of the knee] and the right one with the left hand. Turn the head all the way over to the left. This is matsyendrasana.
1.27) This matsyendrasana increases the appetite by fanning the gastric fire [pitta ], and destroys physical ailments. Kundalini is awakened and the moon made steady.”
(Yoga Swami Svatmarama - Hatha Yoga Pradipika)
Traducerea ar fi cam așa:
„1.26) Așezați piciorul drept pe exteriorul articulației șoldului stâng și piciorul stâng în afara genunchiului drept [care este plat pe podea]. Apucați piciorul stâng cu mâna dreaptă [trecând brațul spre partea stângă a genunchiului] și cel drept cu mâna stângă. Întoarceți capul până la stânga. Aceasta este matsyendrasana.
1.27) Această matsyendrasana mărește pofta de mâncare prin ventilarea focului gastric [pitta] și distruge afecțiunile fizice. Kundalini este trezit, iar luna este stabilizată”
Mai jos avem imaginea posturii, așa cum este ea descrisă în Hatha Yoga Pradipika – destul de aproape de varianta pe care o practicăm noi azi ca și Ardha (jumătate) Matsyendrasana.
Sursa desenului: https://www.ghoshyoga.org/blogs/hatha-yoga-the-15-postures-of-the-hatha-pradipika-part-1
O altă descriere celebră avem și în secolul al XVII-lea, în Gheraṇḍa Saṃhitā 2.22-23:
“2.22 Stretch the abdomen up and backwards without straining, bend the left leg, and put the left foot on the right knee.
2.23. Then put the right elbow there, the face in the right hand, and the gaze between the eyebrows. This is called Matsyendrasana.”
— The Gheraṇḍa Saṃhitā by James Mallinson
„Întindeți abdomenul în sus și înapoi fără încordare, îndoiți piciorul stâng și puneți piciorul stâng pe genunchiul drept. Apoi puneți cotul drept acolo, fața în mâna dreaptă și privirea între sprâncene. Aceasta se numește Matsyendrasana. ”
Mai jos avem reproducerea modernă a posturii, conform cu descrierea acesteia din Gheraṇḍa Saṃhitā, în varianta lui Mallinson:
Cea mai veche reprezentare vizuală pe care am găsit-o este cea de mai jos, datând din anul 1905 scrisă de Yogi Narayana Ghamande.
Este destul de asemănătoare cu modul în care Krishnamacharya, poate cel mai important părinte al practicii moderne (cel care a adus la începutul secolului trecut în practica yoga seria de posturi Virabadrasana/ Războinicul erou), executa ceva ani mai târziu, această asană. El adăuga într-un text scris prin anii 1930, Yoga Makaranda, o indicație interesantă: „Ochii ar trebui să privească vârful nasului în cazul persoanelor căsătorite. În cazul celor care nu sunt căsătoriți, privirea poate fi la punctul mediu al sprâncenelor.”
Așa cum spuneam, varianta pe care o practicăm noi azi sub denumirea Ardha Matsyendrasana, este inspirată din descrierea dată de manualul mai vechi, Hatha Yoga pradipika.
Eu o predau într-una din următoarele forme:
Începem de obicei cu varianta cea mai blândă pentru genunchi, în care păstrăm un picior întins. Pornim din Dandasana, cu picioarele întinse pe podea și trunchiul la un unghi de 90 de grade. Păstrăm piciorul stâng întins, flexăm genunchiul drept și petrecem talpa piciorului drept spre stânga, peste piciorul stâng. Talpa piciorului drept vine stabilă pe podea. Îmbrățișăm piciorul drept cu mâna stangă, sprijinim mâna dreaptă pe podea în spatele trunchiului, răsucim trunchiul spre dreapta și aducem privirea peste umărul drept. Vom explora și cele două orientări pentru drishti amintite mai sus (Nasikagra Drishti - spre vârful nasului - o veți mai întâlni și ca Agochari Mudra, respectiv Brumadhya Drishti sau Shambavi Mudra - spre punctul dintre sprâncene).
În varianta imediat următoare, flexăm piciorul care mai devreme era întins și aducem glezna aproape de șoldul opus:
Pentru a amplifica efectul de torsiune, putem aduce cotul în fața genunchiului:
O formă simplificată și accesibilă a posturii este cea de mai jos, în care un picior rămâne întins iar piciorul flexat este așezat alături de genunchiul piciorului întins, nu petrecut peste acesta.
Una dintre cele mai utilizate adaptări ale posturii este plasarea unui bloc de yoga sau a unui pled împăturit sub șezut, pentru înălțarea acestuia deasupra solului. Aceasta adaptare reduce presiunea asupra genunchilor.
Beneficiile posturii sunt mai multe, voi enumera aici câteva :
- creșterea flexibilității și funcției coloanei vertebrale.
- întinderea musculaturii care susține coloana vertebrală.
- stimularea sistemului digestiv , ajută în constipație și indigestie.
- ajută la creșterea aportului de oxigen la plămâni.
- flexibilizarea articulațiilor șoldului.
- benefic pentru discopatii moderate, cu acordul medicului (nerecomandat în cazuri severe)
- dr. Loren Fishman, în cărțile sale Yoga for Back Pain și Yoga for Osteoporosis, recomandă postura pentru reducerea greutății corporale, în tratarea sindromului mușchiului piriform (compresia nervului sciatic cauzată de spasmele mușchiului piriform), pentru disfuncția articulației sacroiliace, cât și pentru prevenția și intervenția în cazuri de osteoporoză și osteopenie.
- crește circulația sângelui în regiunea pelviană, precum și îmbunătățește funcția organelor de reproducere.
- este eficientă pentru vindecarea problemelor menstruale la femei.
- ajută în tratamentul diabetului, spondilita cervicală, tulburările tractului urinar.
Postura este contraindicată în sarcină și după unii autori, și în menstruație, datorită presiunii intense asupra abdomenului inferior.
Nu va fi practicată la scurt timp dupa ce ați suferit o operație chirurgicală în regiunea abdominală, la cap sau la inimă.
În caz de hernie sau ulcer, necesita practicarea cu prudență.
Nu se recomandă în cazuri severe de hernie de disc.
În afecțiuni ale articulațiilor șoldului sau genunchilor, va fi abordată cu precauție și cu acordul medicului, iar în unele situații nu va fi practicată.
Dincolo de studiile științifice medicale pe care le-am citit despre beneficiile fizice ale posturii, sau despre efectele de relaxare a sistemului nervos, eu iubesc aceasta postură pur și simplu pentru felul în care se simte în corp.
De multe ori mă auziți spunând ca este o postură în care stăm strâmb dar judecăm drept. Și că flexibilitatea corpului se traduce în flexibilitate mentală și energetică.
Într-un articol care mi-a plăcut mult, cred că singurul pe care l-am citit până acum care atinge și dezvoltă aspectele ezoterice legate de practica posturii -
Sandra Anderson notează: ” If practiced properly, matsyendrasana can help us foresee the flooding of desire, attachment, anger, and fear, and take steps to protect ourselves from physical and psychological foes.”
„Practicată corect, matsyendrasana ne poate ajuta să prevedem momentele când suntem copleșiți de dorință, atașament, furie și frică și să luăm măsuri pentru a ne proteja de inamicii (interiori aș zice eu – într-o notă a traducătorului) fizici și psihologici.”
Elementele menționate, dorința, atașamentul, furia și frica sunt considerate aspectele lunare ale ființei și de aceea se consideră că practica posturii va aduce echilibru în acest sens.
În același articol se arată că, atunci când postura devine familiară, dar mai ales –„stabilă și plăcută”, atunci când respirăm confortabil și complet, cu atenția în interior, asana direcționează de jos în sus energia vitală.
Vă invit să explorați și voi mai multe variante ale asanei, să acordați atenție felului în care curge energia atunci când o practicați în fiecare formă în parte și să dezvoltați o relație proprie, intimă, cu această postură. Și mai ales, să observați transformările pe care le aduce, în corp, în minte și în suflet.
Comments